Коли обираєш університет для майбутнього навчання намагаєшся дізнатись про нього якомога більше не лише з статей, написаних професійними журналістами, а й з відгуків самих студентів. Ось цю статтю пишемо ми, рядові студенти 3-го курсу кафедри біотехнології і мікробіології.
«Людство врятує краса», – так сказав класик. Це безперечно. Але «голод» тому на заваді. Під словом «голод» розуміємо недостачу продовольства, проблеми з енергією, катастрофічний стан навколишнього середовища, тенденція до погіршення стану здоров’я людства. І саме біотехнології дають змогу підкоригувати, та, можливо, вирішити ці глобальні проблеми. Також біотехнології під силу менш складні завдання: це новий сир, вино, пиво, нові дієві лікарські препарати, косметичні засоби. Що вже казати про створення нових, модифікованих штамів мікроорганізмів, які синтезують речовини, необхідні людині. Тобто саме біотехнологія обіцяє людині небувалий прогрес. Ось цим і займаються у своїх щоденних трудах студенти факультету БТЕК.
На 3 курсі серед навчальних дисциплін особливе місце займає дисципліна «Нормативне забезпечення біотехнологічних виробництв». Здавалось би, навіть назва предмету не обіцяє нічого цікавого.
Але давайте, друзі, завітаємо на одне з лекційних занять.
Ось сидить повна аудиторія студентів, всі слухають і уловлюють кожне слово лектора Сергія Ігнатенка – висококласного фахівця, який бачить процес виробництва «з середини», спілкується з провідними спеціалістами в цій сфері. Окрім звичайної теорії, якої вдосталь в підручниках, ми отримуємо практичні знання. Інколи теорія підтверджується практикою, а інколи зовсім навпаки, від чого виникає безліч запитань: «А як же тоді…?», «А чому…?», і на кожне з них чуємо обґрунтовану, підтверджену фактами відповідь.
Які ж основні завдання цієї дисципліни, і чому вона є такою важливою для нас у майбутньому?
Продукція, яку ми купуємо щодня, яку їмо і п’ємо, якою лікуємось, виготовляється згідно суворих вимог виробництва, що контролюються відповідними органами. І ці вимоги висуваються не тільки до готової продукції, а й до персоналу, що виготовляє цей продукт, до приміщень, в яких проходить технологічний процес тощо.
Отже, ми розглядаємо шлях, який проходить продукція до того як потрапити в руки покупцю, з точки зору контролю якості виробництва.
На наших практичних заняттях панує дух самостійності, співтворчості, співтовариства, креативності, ділових рішень, аргументованих висновків.
Так, старанна студентка Світлана Шевчук завершила свою доповідь з демонстрацією власної презентації. Але головне попереду. Бо товариші по групі стануть екзаменаторами. І так, розпочалось: запитання – відповідь, ще запитання – відповідь. Аргумент – контраргумент. Висновок. Заперечення… Так в дискусіях, суперечках народжується істина, істинні знання.
Інколи бувають театралізовані дійства. Останнього разу розглядалась тема «Вимоги до технологічного одягу на фармацевтичних виробництвах». Для її розкриття студенти самостійно знайшли комбінезон з фармацевтичного виробництва і наочно представили та пояснили вимоги до технологічного одягу.
Ми вивчаємо нормативні документи, закони, стандарти, якими регламентується процес виробництва перш за все фармацевтичної та харчової продукції. Розглядаємо фрагменти з конкретних регламентів, технологічні схеми і найголовніше для нас, біотехнологів – GMP.
GMP (Good Manufacturing Practice) – належна виробнича практика – це, простими словами: «документи, в яких зазначається, як потрібно виготовити продукцію, щоб вона була належної якості».
Вивчати даний матеріал необхідно не лише для того, щоб стати першокласним спеціалістом, а й для власного багатогранного розвитку, для розуміння, яка саме продукція є якісною і корисною для споживання.
Семінарські (практичні) заняття, ділові ігри, дуже інформативні колективні презентації – все це вчить нас командній роботі, що особливо цінується роботодавцями під час пошуку і вибору «нової» людини уже в згуртований колектив.
Ми спілкуємось з старшими студентами, які вже працюють, або з випускниками кафедри. Вони анітрохи не шкодують потраченого часу на даний предмет, оскільки відразу ж після влаштування на роботу почали проходити курс вивчення GMP. Ви можете запитати: «А навіщо тоді вчити в університеті все це, якщо на роботі все вивчимо?». Відповідаємо: «Нормативне забезпечення біотехнологічних виробництв» є тією базою, яку вимагають при проходженні співбесіди на роботу. Крім того, знаючи основу, куди цікавіше вивчати щось нове».
Студент БТЕК-3-2, Богдан Трохименко