Конфлікт… Це те, з чим ми зіштовхуємось кожен день. Власне, кожен рано чи пізно потрапляє в конфліктні ситуації. Але одні конфлікти завершуються вигідним компромісом, інші – насиллям, одні люди виходять з конфлікту переможцями, інші – переможеними. І в наш конфліктний час, як ніколи, важливим є вміння добиватися свого в конфліктних ситуаціях та вміння безпечно з них виходити.
Тож в минулий понеділок, 14 листопада, для здобувачів вищої освіти факультету біотехнології та екологічного контролю в межах дисципліни «Ділова комунікативність» відбувся тренінг з керівницею навчальних проектів компанії «Триглав Інтернешнл» Тетяною Ковтонюк.
Зустріч стосувалась правильної комунікації у конфліктних ситуаціях. Це вже другий тренінг з комунікацій, який проводить Тетяна Ковтонюк для здобувачів, організований у співпраці НУХТ, фармацевтичної компанії «Артеріум» та її партнерів, серед яких є і «Триглав Інтернешнл».
То як залишатись ефективним комунікатором навіть у конфліктній ситуації та що треба знати, аби ви керували конфліктом, а не конфлікт вами?
Першим і доволі несподіваним тезисом, висловленим Тетяною Ковтонюк, стало те, що конфлікт – це не завжди щось погано. За її словами, конфлікти можуть відкривати нові можливості, допомагають виявляти і вирішувати проблеми та впроваджувати прогресивні новації. Тож конфліктів не треба боятися, ними треба грамотно керувати, аби отримати з конфлікту максимальну вигоду. Але і починати конфлікт без зайвої необхідності не варто, адже більшість конфліктів, за словами пані Тетяни, виникають за відсутності реальних протиріч. Таке трапляється через емоційне напруження, стрес, а також конфліктогенну поведінку, до якої відносяться слова-конфліктогени. Тож конфліктогенних слів та дій варто уникати, аби не створювати непотрібних конфліктів та не доводити вже наявні до насилля. Більше того, ні в якому разі не можна відповідати конфліктогеном на конфліктоген, натомість варто вміти виводити ситуацію з піке перефразуванням категоричних тезисів, говорити спокійно і стримано.
Та й загалом в конфлікті не варто давати волю емоціям, адже конфлікт – як морська хвиля. Віддатись течії негативних емоцій, образ – затягне у вир агресії, в якому конфлікт керуватиме вами. Пливти проти хвилі, виправдовуватись – теж провальний номер. Хвиля конфлікту змете і такого комунікатора. Комунікація в конфліктних ситуаціях – як серфінг. Ключове тут не швидше, вище, сильніше, а баланс. Найважливіше вміння серфінгіста – балансувати на гребені хвилі. Найважливіше вміння комунікатора – балансувати на гребені конфлікту. Де треба – перейти в наступ, натиснути на опонента, аби добитися свого, де треба – відступити, піти на компроміс, знайти взаємовигідне рішення, а де треба – розрядити обстановку, перевести розмову в інше русло, залучити до комунікації медіатора. А для цього конфлікт вести треба з розумом, тримати емоції під контролем – аби тримати під контролем ситуацію, аналізувати слабкі та сильні сторони опонента, знати його інтерес в цій ситуації та аналізувати варіанти вирішення ситуації, враховуючи інтереси обох сторін. А головне – відділяти проблему від людей і відповідно не переходити на особистості замість вирішення проблеми.
Тож з холодною головою та комунікативними навичками студентам біотехнологам більше не страшні жодні конфлікти.
Здобувач БТ-3-1 Володимир ВЕРБІЯН