Вже кілька років поспіль лабораторні роботи з дисципліни «Загальна мікробіологія та вірусологія», присвячені вивченню фізіології мікроорганізмів, а саме катаболізму вуглеводів, є об’єктом уваги не тільки третьокурсників, а й гостей кафедри – майбутніх абітурієнтів нашого університету. На жаль, у зв’язку з епідеміологічною ситуацією в цьому році ми не змогли запросити до себе учнів старших класів, але для здобувачів вищої освіти асистенти Лілія Ключка та Тетяна Сулейко не тільки відтворили лабораторні заняття в режимі on-line, виконавши усі необхідні досліди, а й оформили результати у вигляді презентації, щоб і третьокурсники, які залишалися по той бік екрану, змогли їх оцінити.
Так, викладачі провели О/F-тест, який дозволяє визначити здатність мікроорганізмів до окиснення (за наявності кисню) чи зброджування (безкисневі умови) вуглеводу, в результаті таких процесів утворювалися кислі чи лужні продукти, під дією яких наявний у середовищі барвник змінював забарвлення з зеленого (нейтральне рН) на яскраво-жовте (кисле) чи навіть синє (лужне).
Зміну кольору середовища спостерігали і при визначенні субстратної специфічності. Остання, заснована на здатності мікроорганізмів зброджувати чи не зброджувати певні вуглеводи. У першому варіанті – кінцевим продуктом процесу є кислоти, за наявності яких барвник феноловий червоний змінює забарвлення на жовте. У другому (вуглевод не використовується мікроорганізмами) – забарвлення не змінюється і середовище залишається таким же червоним.
MRVP-тест дозволив визначити, які саме продукти (кислоти чи нейтральний ацетоїн) утворюється при рості мікроорганізмів на середовищі з глюкозою. Для цього у пробірки додавали метиленовий червоний (MR-тест) чи реактив Фогес-Проскаурера (VP-тест). За зміною забарвлення середовища аналізували наявність чи відсутність продуктів метаболізму.
Ось так цікаво та «кольорово» організовують лабораторні роботи для третьокурсників наші викладачі і, не дивлячись на ситуацію в країні, роблять усе можливе, щоб здобувачі отримали максимум знань.